Nieuwsgierige kinderen
Nieuwsgierig zijn is de basis voor ontwikkeling
Nieuwsgierig naar de wereld om je heen, naar het onbekende, naar anderen...
Daarom prikkelen we onze leerlingen die wereld te ontdekken en de eigen talenten te ontdekken en uit te bouwen.
Door gebruik te maken van moderne middelen, door vorm te geven aan ontdekkend leren, door de ontwikkeling van de 21st century skills.
Wat ons betreft is dàt de boodschap die een leven lang geldt:
WEES NIEUWSGIERIG!
Het individuele kind onder de loep
Door het individuele kind nauwlettend te volgen in zijn ontwikkeling, leveren we optimaal maatwerk. Zodat ieder kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft.
En de eigen talenten volop kan ontwikkelen.
We doen dat met moderne methoden en leermiddelen.
Het chromebook en de ipad zijn daar voorbeelden van.
Niet als doel, maar als middel.
School en ouders samen verantwoordelijk
Een aantal keer per jaar is er een coachgesprek tussen leerkracht, ouders en kind. We starten het schooljaar altijd met een startgesprek waarbij leerkracht, ouders en kind elkaar beter leren kennen en worden er afspraken gemaakt. In de loop van het jaar zijn er coach- en portfolio gesprekken waarbij eveneens leerkracht, ouders en kind aanwezig zijn. Deze gesprekken duren ongeveer 20-25 minuten.
We bespreken tijdens het gesprek de ontwikkeling en de gemaakte afspraken. Zo trekken we samen op, vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid.
De ontwikkeling leggen we samen met het kind vast in een portfolio.
De leerkracht in verschillende rollen
De kinderen starten en eindigen de dag altijd in de stamgroep. Hun leerkracht fungeert daar als stamgroepleerkracht. In de stamgroep ligt de nadruk op de sociaal-emotionele ontwikkeling en overige groepsgebonden activiteiten. In de ochtend bezoeken de leerlingen 4 workshops van een half uur elk. De leerkracht is, degene die instructie verzorgt op de taal- en rekenonderdelen. De leerlingen zijn in de workshops gegroepeerd op niveau. Dat gaat dus groepsdoorbrekend. De derde rol van de leerkracht, is die van coach. Als coach volgt de leerkracht de leerling nauwlettend in zijn of haar ontwikkeling, voert de coachgesprekken, stelt de individuele ontwikkelplannen op en dergelijke.
's Middag zijn de lessen overigens deels in de eigen stamgroep en deels in ateliers. In die ateliers staat vooral talentontwikkeling centraal. We helpen onze leerlingen hun talenten te ontdekken en te ontplooien. Voor een belangrijk deels is dat gericht op de creatieve vorming en wereldoriëntatie.
